14 Ogos 2010

Ramadhan:Menahan DIRI


Assalamualaikum W.B.T,

Alhamdulillah,Allah masih memberi kekuatan kepada ana untuk terus berkongsi dengan anda semua.Kali ini ana ingin berkata sedikit sebanyak tentang maksud sebenar ramadhan.Input kali ini dipetik dari kuliah yang diberikan oleh ustaz Ishak Din.X banyak yang ingin diperkatakan,mungkin sekadar cukup untuk mengingatkan diri kita yang selalu lupa.

Tahap puasa seorang muslim boleh dibahagi kepada 3 bahagian,Umum,Khusus dan Khususul khusus.

Umum
Puasa yang merangkumi menahan diri dari makan dan minum

Khusus
Puasa yang menahan diri dalam semua aspek dari melakukan maksiat

Khususul khusus
Puasa yang lebih khusus.Sesudah menahan diri secara syumul dari melakukan maksiat,hatinya sentiasa teringat akan kebaikan.

Persoalannya,kenapa DIRI di atas ditulis dalam huruf besar?sebabnya perkataan itu cukup signifikan kepada ayat 'menahan diri'.Diri ini merujuk kepada keseluruhan diri kita,bukan sekadar mulut dan perut kita yang menahan diri dari makan.Maka,bila kita berpuasa,kita perlu untuk menjaga setiap anggota badan kita.Telinga kita dari mendengar umpatan dan perkara2 buruk.Mata kita dari melihat aurat bukan muhrim.Tangan dan kaki dari bergerak ke arah tempat maksiat.Hati kita dari memikirkan perkara sia2 dan banyak lagi.

Justeru itu,marilah kita bersama-sama memantapkan ibadah puasa kita yang pahalanya hanya Allah yang tahu.Selamat berpuasa kepada pembaca sekalian.Ana mendoakan segala matlamat anda semua tercapai InsyaAllah.

Akhirulkalam...

Sumber:Kuliah subuh 14/08/2010 oleh Ustaz Ishak Din

Tiada ulasan:

Catat Ulasan