01 Julai 2010

Tiada lagi pembedaahn jantung!!!-ESMR telah tiba...


Assalamualaikum W.B.T

InsyaAllah kali ini ana ingin berbicara mengenai kesihatan.Kebiasaannya bila orang sakit jantung yang melibatkan salur darah koronari arteri tersumbat atau sempit,pembedahan bypass atau angioplasti yang menjadi pilihan.Namun,menurut statistik 10 peratus pesakit yang menjalani pembedahan ini sebanyak 2 kali masih x sembuh.Di sinilah ESMR(Extracorporeal Shockwave Myocardial revascularization) memainkan peranan.

Sedikit info mengenai teknologi ini:-
~Hanya terdapat 50 unit di Dunia
~Berharga 2.8 juta
~Berasal dari jerman
~Malaysia negara pertama memilikinya di Asia Tenggara

Teknologi ini baru sahaja digunakan di Malaysia.Ianya dilaksanakan di PPUM(Pusat Perubatan Unuversiti Malaya).Pesakit pertama yang menerima rawatan ini adalah seorang lelaki berusia 63 thn yang dikendalikan oleh ketua unit kardiologi PPUM,Prof. Wan Azman Wan Ahmad.Teknologi ni lebih kurang dengan rawatan batu karang,cuma yang ni frekuensinya lebih rendah.

Satu syarat penting untuk menjalani rawatan ini,otot jantung haruslah dipastikan masih belum mati.Otot mati disini adalah tersumbat,berlubang,bocor,dll).Otot yang masih hidup dimaksudkan dengan otot yang bertukar dari marah ke biru disebabkan kekurangan oksigen yang sampai ke sana.Oleh kerana itu,otot ni x dapat berfungsi dengan baik menyebabkan pesakit sering sesak nafas.

Rawatan ini berfungsi dengan menyalurkan gelombang kejutan kepada saluran darah bermasalah untuk merangsang pertumbuhan pembuluh darah yang baru.Seterusnya ia akan merangsang saluran darah yang kecil untuk membesar sebelum bersambung semula dengan saluran darah sedia ada.

Rawatan mengambil masa lebih kurang 30-40 minit utk satu sesi rawatan.Bagi pesakit yang mempunyai satu saluran darah bermasalah,3 sesi rawatan dalam seminggu diperlukan.Untuk 2 yang bermasalah,3 lagi sesi rawatan diperlukan pada minggu ke-5.UNtuk 3 saluran bermasalah,3 lagi sesi rawatn perlu ditambah pada minggu ke-9.Maksudnya 3 minggu rehat diperlukan sebelum sesi rawatan untuk saluran darah bermasalah yang seterusnya dilakukan.

Namun,ini bukanlah rawatan alternatif kepada pembedahan bypass dan angioplasti.Kaedah tersebut masih yang teerbaik dan kaedah ESMR ini disarankan bagi golongan tertentu:-

1.Mereka yang pernah menjalani pembedahan sebanyak 2 kali(kerana pembedahan ke-3 mempunyai risiko yang amat tingi
2.Warga emas yang terlalu uzur untuk menjalani pembedahan
3.Pesakit yang mempunyai penyakit buah pinggang,diabetes,hati.

Kelebihan ESMR
~Tiada pembedahan
~tiada parut
~Kos rendah(RM 500-RM 1000 sekali sesi rawatan)
~X perlu tinggal di hospital(selepas selesai rawaatn,boleh balik rumah mcm biasa)
~Tiada kesakitan
~Tiada ubat2 tambahan
~Peluang sembuh tinggi

akhirulkalam...
Info dari majalah iSihat julai 2010

4 ulasan: