30 Jun 2010

Asyik2 pasal kahwin...


Assalamualaikum W.B.T,

Alhamdulillah Allah masih memberi peluang kepada diri ana untuk berkongsi sedikit sebanyak bersama pembaca sekalian.Kali ni ana nak berbicara pasal kahwin.Sebab apa?kawan2 ana sekarang ni asyik2 cakap pasal kahwin.Maklumlah mereka ni sume dah mula mencecah umur 20 thn.Boleh dikatakan majoriti pelajar universiti kat Malaysia ni dah mula berfikir pasal kahwin bila usia mula mencecah 20.Ana x kata sume,tapi majoriti.Ramai yang bersandar kepada sunnah nabi yg di bawah ni:-

“Barang siapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi." (Hadis Riwayat Thabrani dan Hakim).

Tapi ana kagum,sebab mereka ni bila cakap pasal kahwin,ape yg mereka fikir antaranya:-

=dah ade calon ke?
=sape la yang bertuah tu?

Bagi ana,persoalan ni patut timbul pada peringkat pertengahan berkaitan perkahwinan.Pada pendapat ana,persoalan yang patut difikirkan pada peringkat permulaan adalah BERSEDIAKAH KITA?Jadi hebat jugak la remaja2 kita ni kan?belum ape2 lagi dah 'jump' ke persoalan pertengahan tanpa singgah ke peringkat permulaan dulu.

Berkatan persoalan BERSEDIAKAH KITA?.benda ni patut difikirkan sejak baligh lagi!x percaya?percayalah....sebab apa yang dimaksudkan disini adalah peribadi kita.Sebelum berkahwin,peribadi muslim perlulah dipupuk.Bayangkan situasi ni

"Seorang suami bangun subuh lewat[ana x cakap x solat subuh dgn harapan pembaca sekalian x de yg tertinggal:-)],kekemasan rumah x terjaga,ke masjid jarang sekali,al-Quran jarang dibaca"

Mungkin ade yang berkata"lepak la bro,lepas kahwin nnt baru fikir...."ye ke boleh fikir lepas kahwin.Bayangkan kalau mula2 kita kahwin belum terdidik nak buat bende2 ni,lepas tu isteri dgn anak2 dah sebati dgn cara hidup bgn subuh lewat,Quran jarang baca,anak laki malas ke masjid.Ya Allah,susah nak betulkan balik tu.Semuanya sebab peribadi Muslim belum terbentuk sebelum berkahwin.InsyaAllah kalau peribadi Muslim berjaya dicapai,Baitul Muslim yang bahagia akan terbina.

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)."~An-nur:26~

Justeru itu,ayuh pemuda Islam sekalian!!!Mari kita bina peribadi muslim yang mantap agar sebuah baitul muslim yang kukuh dapat terbina kelak.Dengan bercambahnya baitul muslim yang berpegang teguh kepada al-Quran dan Sunnah,insyaAllah khilafah Islam akan tertegak kelak.Allahuakbar!!!Tak kira bila masa jodoh kita akan sampai,ade kawan ana yang dah sampai jodohnya awal,ade yang lambat.Itu bukan persoaalannya sekarang.Biar kita mantapkan dulu peribadi kita...

Akhirulkalam...

5 ulasan:

  1. good reminder. Haha

    Bagus. Banyakkan post yang ditulis sendiri. Lagi best daripada baca benda2 yang copy paste

    BalasPadam
  2. actually...this reminder is specially dedicated to you...haha

    BalasPadam
  3. Huhu. Terharu aku. Thank you berry much

    BalasPadam
  4. coz i know it's getting near...hihi..ameen

    BalasPadam
  5. =)..btol tuh~ramai yg mencari baru menilai~

    BalasPadam