09 September 2010

Kehidupan alam rahim telah mengajar kita




Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah,haza min fadhl rabb.Ana masih berpeluang untuk menulis di sini.Satu kesinambungan yang cukup cantik dan indah telah Allah ciptakan untuk kita.Hanya tertakluk kepada kita untuk menggarapnya atau tidak.Kebanyakan dari kita dah belajar biologi mase tingkatan 3 mengenai proses pembenihan antara sperma dan telur perempuan.

Secara ringkasnya,Ovum(telur perempuan) dihasilkan menerusi proses oogenesis.Untuk perempuan hanya satu telur dihasilkan dalam setiap proses secara normalnya.Setelah melalui proses selama 9 hari,kemudiannya barulah satu telur yang betul2 sihat dihasilkan.Proses ini berlaku sejak dari kehidupan feotus lg.

Untuk lelaki pula,sperma dihasilkan melalui proses spermatogenesis.Sekali proses ini berlaku mampu menghasilkan berjuta2 sperma.Satu proses akan menghasilkan 4 sperma.Sperma2 ini kemudiannya akan berusaha untuk bergabung dengan ovum dalam proses pembenihan.Proses ini bermula apabila seorang lelaki itu mencapai umur akhil baligh.Proses pembenihan ini satu proses yang sangat signifikan.Struktur sperma terdiri daripada kepala,leher dan ekor.Dalam kepala ini terdapat satu enzyme yang mampu menghakis lapisan ovum untuk sperma ini masuk ke dalam.Namun tidak semudah itu,lapisan2 yang perlu diharungi sperma2 ini adalah corona radiata,zona pelucida dan yang terakhirnya lapisan membrane telur itu sendiri.Betapa bersungguh-sungguhnya sperma ni.Namun begitu,hanya satu sperma yang dibenarkan untuk menembusi halangan ini,sebab sejurus satu sperma berjaya melepasi halangan ini,satu proses yakni zona pelucida hardening bertindak untuk menghalang sperma2 lain menembusi dengan mengeraskan zona pelucida.
Apa yang signifikannya proses ini?Seorang wanita itu seharusnya bersikap seperti diri mereka ketika di alam rahim dahulu.Berusaha sedaya upaya memelihara diri mereka,kerana lumrah hidup ini menetapkan seorang wanita yang solehah itu adalah permata yang berharga.

“Isteri-isterimu adalah ladang bagimu,maka datangilah ladangmu itu bila-bila sahaja dengan cara yang kamu sukai.Dan utamakanlah(yang baik) untuk dirimu.Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu(kelak) akan menemuiNya.Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang beriman" Al-Baqarah-223

Ayat ini menunjukkan betapa berharganya seorang wanita itu,kerana ayat ini diturunkan ketika zaman dimana hanya padang pasir yang boleh dilihat.Maka kerana itu,ladang yang ada dianggap sebagai harta yang sangat berharga kerana ia cukup sukar didapati pada ketika itu.

Wahai akhwat di luar sana,jagalah kehormatan dirimu sepertimana kau mampu menjaganya seperti di alam rahim dahulu,KERANA DIRIMU BEGITU BERHARGA.Wahai ikhwah di luar sana(termasuk diri ini),laksanakanlah perananmu sebagai pelindung wanita bukan sebagai perosak kaum hawa yang mulia ini.

“Laki-laki(suami) itu pelindung bagi perempuan(isteri),kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka(laki-laki) atas sebahagian yang lain(perempuan),…..” An-Nisa’-34
Marilah kita sama2 berusaha untuk menjadi lelaki yang soleh dan semoga akhwat di luar sana menjadi wanita yang solehah.Semoga suasana pergaulan antara lelaki dan perempuan umat Islam di Malaysia dapat berubah ke arah yang telah disusun cantik oleh Islam.Ameen…

Akhirul kalam…

4 ulasan:

  1. Wanita=harta yang berharga??? harta???? Hmmm.. Oh well.. However good and extraordinary women may become, in the end they're jz who they are huh??

    BalasPadam
  2. wanita=HARTA yg berharga?

    BalasPadam
  3. Apa yang cube diterangkan di sini adalah 'asbabul nuzul'(sebab diturunkan) ayat ini...Ayat ini menegaskan seorang wanita tidak seharusnya dilayan ibarat hamba,kerana ketika zaman itu wanita dipandang hina...

    BalasPadam
  4. Hey! I knοw thіs iѕ kinda οff toрic howеvеr I'd figured I'd ask.
    Wοuld yоu bе interested in traԁing
    lіnkѕ or maуbe guest authoring a blog аrticle οr
    vіcе-vегsa? My website discuѕses а
    lοt of thе ѕame ѕubjeсts аs yоuгs and I thinκ wе could greatly benefit fгom eаch other.

    If уou might be inteгеѕted feеl free to send me an email.

    I lοok forward tο heагing frοm уou!
    Αweѕomе blοg by the way!


    Μy site: unlock iphone 4

    BalasPadam