23 Mac 2011

Koleksi siri pidato saidina Umar bin al-Khoththob r.a, :Pesanan Khalifah


Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah,ana diberikan kesempatan masa untuk menulis pidato ke-2 saidina Umar yang ingin ana kongsikan bersama.Semoga masa yang diberikan ini diberkati oleh Allah,insyaAllah...

"Bacalah al-Quran,kamu akan berpengetahuan kerananya.Beramallah dengan isi kandungannya,kamu akan menjadi pendokong al-Quran.Timbanglah diri(amalan) kamu sebelum kamu ditimbang.Berhiaslah(dengan amalam soleh) untuk hari pembentangan agung;hari segala amalan kamu dibentangkan di hadapan Allah.Tiada suatu pun daripada kamu yang tersembunyi.Sesungguhnya saya meletakkan diri saya dalam urusan harta milik Allah sama seperti wali anak yatim.Jika saya tidak memerlukannya,saya akan menjaga kesucian diri saya daripada menggunakannya.Dan jika saya memerlukannya,saya akan menggunakannya secara baik"

Secangkir Ulasan

  • Saidina Umar menegaskan kepentingan membaca dan memahami isi kandungan al-Quran

  • Siapa kata berhias itu salah?...berhiaslah dengan amal soleh kita agar dapat menjadi ikutan ramai(Qudwah hasanah)

  • Sentiasa muhasabah perjalanan hidup kita setiap hari sebelum tidur(timbang amalan) agar kita bergerak ke arah yang lebih baik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan