28 Jun 2010

Everest bergerak?-Janji Allah itu pasti!


Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah,diri ini masih diberi kesempatan oleh Allah untuk terus menulis di alam maya agar dapat memberi manfaat kepada pembaca sekalian dan diri ana sendiri insyaAllah.

Seperti yang kita semua tahu,gunung Everest telah dinobatkan sebagai gunung tertinggi di dunia ini.Tapi tahukah anda Everest ni sebenarnya dulu bukan gunug,tapi dasar laut!!!.Menurut geologist,lebih 60 juta tahun yg lalu,telah berlaku pergerakan plat tektonik bumi yang akhirnya mengakibatkan satu plat terangkat ke atas,satu lg ke bawah.Yg ke atas ini membentuk Everest dan gunung2 lain manakala yang ke bawah mencair akibat haba panas di perut bumi.

Maka dari pergerakan plat2,tanpa kita sedari telah membuat gunung2 yang kelihatan teguh dan statik sebenarnya BERGERAK dan MENINGGI.Situasi ini turut berlaku pada Everest yang meninggi beberapa milimeter setahun!.

Mengapa Allah ciptakan gunung-ganang ini bergerak?Ini kerana Allah telah jadikan Gunung sebagai pengimbang berat kepada bumi,kerana itulah ia ada diseluruh benua dan diimbangkan pula dgn lembah,dataran serta lurah di sekitarnya.Ini yang menyebabkan Bumi terus seimbang pada setiap sisi,menyebabkannya sentiasa beredar dalam paksinya sehinggalah hari kiamat.

"Engkau melihat gunung2 itu,engkau pun menyangka ia tetap di tempatnya,padahal ia bergerak seperti jalannya awan.Demikianlah perbuatan Allah yang membuat dengan kukuh tiap2 sesuatu;sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan" ~An-naml:88~

Ternyata apa yang dinyatakan di dalam al-Quran itu benar,dibuktikan pula oleh kajian sains dan geologi.Tapi apa yang berlaku kepada Rasulullah apabila baginda menyatakan kebenaran ini?baginda dituduh gila!walau ia satu kebenaran.Justeru,kenapa kita perlu ragu2 untuk menegakkan apa yang telah ditetapkan Allah di dalam al-Quran?Ternyata tiada kesilapan dalam al-Quran.Marilah kita tegakkan apa yang diperintahkan Allah.Biarlah apa yang dikatakan orang.Biarlah kita tergolong dalam golongan yang sedikit.Perintah Allah perlu ditegakkan!
Namun,bukanlah penemuan sains yang serta geologi yang membuktikan al-Quran itu benar,Kebenaran telah wujud sejak 1400 tahun yang lalu.

Pada pendaki2 yang telah berjaya menakluk mana gunug sekalipun,janganlah anda berasa angkuh.

"Dan janganlah engkau berjalan di muka bumi ini dengan sombong kerana sesungguhnya engkau sekali-kali tidak akan dapat menembus bumi dan tidak akan mampu menjulang setinggi gunung"
~al-Isra':37~

Akhirulkalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan